L’aeroport de Lleida-Alguaire per les estacions del Pirineu català?

Som molts els que vam veure l’engegada el 2010 de l’aeroport de Lleida-Alguaire com una oportunitat per apropar-se a mercats exteriors. Les xifres parlen per si soles, però amb llums i taquígrafs, veiem com qui més se n’està beneficiant, són les pistes andorranes. I en cap cas és problema seu, ens al contrari, és una qüestió estructural del nostre sistema d’estacions d’esquí alpí.

En primer lloc, fixem-nos en el nombre de forfaits venuts el 2015-16:

Forfaits venuts:

Amb aquestes dades (falta actualitzar Masella i Estat espanyol) podem veure com el 46% del mercat de la neu al nostre país és de Baqueira Beret. Però a més a més, Andorra, té un nombre més alt de forfaits que tota Catalunya sencera, una dada significant. Anem a comparar almenys els quilòmetres esquiables d’ambdós;

 

Quilòmetres esquiables Andorra 392 km

Grandvalira:  210 km Vallnord: 182 km

 Quilòmetres esquiables Catalunya: 498 km

 

La Molina: 61 km Masella: 74 km Vall de Núria: 7 km. Vallter 2000: 10 km Baqueira Beret: 155 km  Boi Taüll: 45 km Espot Esquí: 23 km Port Ainé: 24 km Port del Compte: 50 km Tavascan: 4 km

Ara bé, aquestes dades així posades poden semblar enganyoses, tenint en compte que en el cas d’Andorra, es troben totes localitzades en el que seria una vegueria al Principat mentre que aquí es reparteix en més de 3.

Però què té Andorra que no tinguem nosaltres? Doncs molts aspectes rellevants que, només fa falta recorrer les principals ciutats del país i preguntar pel jovent; Andorra té botigues, impostos baixos per articles de luxe, té una oferta extensa de restaurants, té un bons after-ski, té la màgia de ser un país enmig dels Pirineus… Fet que també podríem tenir però cal l’esforç conjunt per assolir-lo.

Lleida-thomas cook nielson baqueira beret information

thomas cook nielson baqueira beret information

Aeroport de Lleida i Thomas Cook

Tota aquesta història, perquè? Doncs per entendre perquè la Companyia Thomas Cook and Neilson, dels 25000 esquiadors que va portar a l’aeroport de casa nostra. Només 200 van triar la destinació de Baqueira Beret. I encara què és una estació que té una molt bona marca arreu de l’Estat espanyol. També cal veure que l’esforç de la companyia en tenir actualitzada la pàgina web amb les característiques de l’estació es baixa. Per exemple posen que l’estació té 120 km esquiables. Mentre que un dels seus punts forts, entre molts d’altres, és tenir tant 155 km.  Mantenir una qualitat de neu bona durant gran part de la temporada gràcies a rebre les nevades del nord.

Cal remarcar, que al vendre les pistes com a espanyoles, també pot portar a confusió ja que algú que hagi viatjat i estat amb europeus, resulta evident la seva perplexitat quan els expliques que hi han pistes d’esquí. És a dir, fa falta, pedagogia, però pedagogia enfocada a explicar que som terra de platja durant l’estiu, i de neu durant l’hivern. De fet, aprofitant la tirada de la primera línia de mar com de l’atractiu cultural, pot ser un bon moment per ensenyar-lis el que també fem fora de servir sangries, paelles i ser uns bons arquitectes de dia i nit. Que poden gaudir de dies blancs sota el sol, això si, s’hauran de posar crema que ja coneixem tots les rostides dels guiris. 

A més a més, caldria conèixer concretament quants dels ciutadans britànics que venen a fer turisme, disposen d’un alt poder adquisitiu tenint en compte que l’aeroport de Gatwick es conegut per ser la base de les companyes low-cost ja que es troba a 48 km de la capital, tot i disposar d’un total de 34 milions de passatgers anuals, estaria bé també pensar en gran, amb  aeroport com el de Heathrow amb 70 milions de passatgers anuals i a 22 km de la capital.

Finalment, cal saber si l’orientació del responsables de les negociacions que s’estan duent a terme ara mateix, també aposten per promocionar les estacions amb menys volum de forfaits venuts a l’anys però molts cops més autèntiques i properes que poden proporcionar un tracte qualitatiu als usuaris estrangers. Això si, s’haurà de treballar aferrissadament en la formació per poder atendre com cal aquest turisme que no parla ni català i castellà.

Font: La Vanguardia Aeroports de Londres Aeroports de Catalunya Departament de Territori

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Share On Youtube